Pengikut

Rabu, 15 April 2015

soya tak bagus?

Dearies, 

lama dh x meng update blog ni... 
agak bz sebenarnye.. 

ramai org ckp soya bagus..ramai jugak yg ckp soya tak bagus..tambah pulak soya yg ade GMO.. scary sgt kalo sebut pasal GMO neh 

ape benda yg ada dlm soya sbnarnye? 
PROTEIN la kan? 

Protin adalah bahan utama dalam pembentukan pelbagai organ dan tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia. Ia juga merangsang fungsi psikologi. Maka, setiap organ kita memerlukan protin. Kekurangan protin menyebabkan kelemahan dalam sistem imun untuk melawan penyakit, masalah lebihan air yang tinggi dalam badan, kehilangan kepejalan otot, perubahan warna rambut, bantut pertumbuhan, masalah penghadaman, masalah penghasilan darah dan hormon, dan akhirnya boleh membawa kepada kegagalan fungsi organ yang akhirnya boleh membawa kepada kematian. 

Protin terdiri lebih daripada 20 jenis asid amino yang setiap satunya akan menghasilkan jenis protin yang berbeza mengikut kepada keperluan protin dan enzim yang diperlukan oleh tubuh manusia. Terdapat asid amino tertentu yang dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh manusia. Ia dikenali sebagai asid amino tak perlu. Manakala asid amino yang tidak boleh dihasilkan oleh manusia dan harus diperoleh daripada diet harian dikenali sebagai asid amino perlu. 

Wow, pentingnya protin untuk badan kita. Kenapa begitu? Rakyat Malaysia suka minum soya? Eh, soya ni bahaya. Kenapa rakyat Malaysia sukakan soya? Haaa..Hari ni saya nak berkongsi kelebihan soya dalam ESP. Dan apakah perbezaannya dengan soya jenama lain.

Shaklee merupakan syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protin berasaskan kacang soya. Hakikatnya, pengasingan protin yang pertama ini dicipta oleh Dr Shaklee pada awal 70-an. Wow! masa ni saya belum lahir. Tapi ESP dah lahir. Hebat kan? ESP ini diiktiraf seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta memiliki kualiti protin yang tinggi yang pernah dihasilkan.

Kacang soya yang digunakan oleh Shaklee hanya mengandungi “non GMO” (non genetically modified organism) yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah. Shaklee menggunakan proses persijilan tersendiri yang dikenali Identity Preserved Program (IPP) untuk memastikan kacang soya yang digunakan adalah bebas daripada pendedahan perubahan genetik, daripada benih sehingga kepada pengeluarannya. Tambahan pula, setiap 850g (satu tin ESP) dihasilkan daripada 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga segera dan boleh bertahan lama. 

ESP dari Shaklee ini merupakan satu-satunya produk di dalam pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino perlu yang penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat sesuai untuk semua peringkat umur tidak kiralah tua mahupon muda ^_^. 


Sesetengah protin soya diproses dengan alkohol. Cara pemprosesan ini bukan sahaja menghilangkan isoflavon yang bermanfaat, malah membentuk kontaminasi bersilang dengan bahan-bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan. Tapi ESP? ESP dicuci dengan air yang bertapis untuk mengekalkan isoflavones genistein dan daidzein yang kritikal demi membekalkan anda dengan keseluruhan kebaikan soya. 

Kandungan Indeks Glisemik (GI) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai juga kepada pengidap kencing manis. Walau ia rasa manis, tapi bukan manisnya itu kerana gula. Dan ia memang selamat dan sesuai untuk pengidap kencing manis. 

indeks glisemik

Tahukah anda apakah indeks glisemik? Indeks glisemik menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula dalam darah. Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik (GI) yang tertinggi manakala karbohidrat dengan GI yang rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan anda. Mengekalkan paras gula dalam darah yang rendah amatlah penting dalam pengurangan berat badan dan penjagaan kesihatan dalam jangkamasa panjang. Juga untuk memberikan badan kekal dengan tenaga yang berpanjangan. 

Ni info yang sangat hebat! Saya sangat sukakannya! Jika anda ingin tahu, satu hidangan ESP bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid uric, dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia. Mana mahu cari lagi melainkan di dalam ESP keluaran Shaklee?


haaa bagus ke x bagus? try sendiri lah kan? 

😁 sedap kot 😋 

GST - get shaklee today! 

contact ida 0133982545 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan