Pengikut

Khamis, 27 November 2014

apakah gout?

ape benda gout yg sebenarnya? 

Penyakit Gout ialah salah satu bentuk artritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi. Penyakit ini terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes, hanya menjejaskan satu sendi (monoartritis), khususnya ibu jari kaki. Istilah "gout" berasal daripada perkataan bahasa Latin, "gutta" yang bermakna 'setitis', disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout diakibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat.

sumber 

http://ms.wikipedia.org/wiki/Gout


ciri2 gout 

Gambaran klasik tentang gout ialah sakit yang melampau serta mengejut, bengkak, kemerahan, dan kehangatan, serta kekakuan pada sendi. Pesakit mungkin juga mengalami demam gred rendah, dan biasanya menghadapi dua sumber kesakitan. Hablur-hablur dalam sendi mengakibatkan sakit keterlaluan ketika kawasan yang terjejas digerak. Keradangan tisu-tisu di sekeliling sendi juga mengakibatkan kulit menjadi bengkak dan sakit, walaupun hanya disentuh dengan lembut; umpamanya, meletakkan selimut pada kawasan yang terjejas.

Gout biasanya menyerang ibu jari kaki (lebih kurang 75% daripada semua serangan pertama). Bagaimanapun, penyakit itu juga boleh menjejaskan sendi-sendi yang lain, seperti mata kaki, tumit, kekura kaki, lutut, pergelangan tangan, siku, jari, dan tulang belakang. Dalam sesetengah kes, gout boleh terjadi pada sendi jari-jari kaki yang tidak dapat bergerak, disebabkan kecederaan dahulu yang mengakibatkan peredaran darah yang buruk.

Pesakit-pesakit dengan hiperurisemia (sila lihat di bawah) boleh mempunyai mendapan-mendapan hablur asid urik yang dipanggil tofus dalam tisu-tisu yang lain, umpamanya heliks telinga. Dalam sebilangan kes, karang-karang asid urik boleh membentuk sejenis 

karang ginjal.


merawat gout cara selamat


memilih supplemen yg terjamin selamat, halal dan dah terbukti keberkesanan die sebab ramai dh guna dan dah lama sangat2 penyelidikan yg dibuat ----> shaklee 


Set gout shaklee 



sebenarnya, set gout shaklee ni boleh di adjust mengikut kesesuaian poket kita.. 
yg penting, ada omegaguard dan alfafa.. 

omegaguard sbb ade minyak ikan yg bagus menurunkan panas acidity dlm badan manakala alfafa angkut toksik tu keluar.. insyaAllah bleh sihat la hendak nya.. 

cara makan? senang sangat.. pm je saya, nanti saya anto gambar cara makan nye kt awak.. 
ada benda x paham lagi ke? 
ada soalan nk tnya? 
kontek je saya 
ida 0133982545 bleh whatsapp or telegram 

i'll be so glad to help u.. 
take care  


Selasa, 4 November 2014

cara buat roket

salam

hari ni budak form 3 yang dah abis PT3 buat roket!
part paling best?

harus la amik vitamin yang ade omega 3 so that otak jadi cerdas, senang nak tangkap ape yg cikgu ajar dan bleh praktik trus,
daya fokus pun jadi lagi better.. kalo x fokus, masa buat roket ni bleh berlaku accident tau? 
omega 3 ade dalam ape ek? antara food yg kaya dgn omega:
  • telur
  • minyak ikan 
  • chia seed
  • salmon 
Rahsia bijak dengan mudah??
OMEGAGUARD shaklee la jawapan die.. ^_^ 
satu cap sehari je tau? 
MURAH SGT plak tu bulan ni 
kontek je saya kalo nk free gift sekali tau? =) 



oklah. cara2 nak buat roket?
Bahan-bahan yang diperlukan:
3x Plastik sampah (hitam)
2x Pita selofan bersaiz besar
10x Bola plastik kecil

Cara membuat:
1. Bentangkan plastik sampah di lantai dan susun secara teratur.
2. Sambungkan plastik sampah dengan yang lain menggunakan pita selofan.
3. Pastikan plastik dilekat dengan pita selofan di bahagian atas dan bawah supaya tidak mudah tertanggal.
4. Payung terjun siap.
Aktiviti:
1. Murid diminta untuk memegang setiap hujung payung terjung tersebut.
2. Muzik dimainkan untuk memeriahkan lagi suasana.
3. Murid diminta untuk mengangkat dan meletakkan payung terjun mengikut arahan yang diberikan. Antaranya ialah:
  • Murid memasukkan kepala masing-masing ke dalam plastik bilamana diminta untuk menurun payung terjun.
  • Letakkan bola plastik di atas payung terjun. Murid akan melambungkan bola plastik dengan perlahan-lahan.
sumber http://cikgusafwan.wordpress.com/2010/01/20/terapi-payung-terjun-parachute-theraphy/


your SID helper ^_^ 
ida 0133982545 


Isnin, 3 November 2014

perlu ke puasa 10 muharam?

Sejarah Puasa Assyura


morning gang! 
salam 10 muharam.. yg kt bawah ni saya petik kt website JAKIM.. x berani nak petik sebarangan pasal agama agung ni ha.
lagipn, takat belajar sampai form 5, bukan ber erti aku bleh bg pendapat bagai orang alim. kekadang aku rasa macam bengang sebab ada yg senang2 je nak kuar pendapat, bg fatwa bagai. padahal takat belajar pendidikan islam aje. tu pun ntah dapat A ke x masa SPM dulu. 
memang betul, kita wajib menambah ilmu.. tak kisah la formal atau tidak. yet, I dont think it's appropriate to say such so loud and bold. well, mulut mmg xde penutup. maka it will always go on and on and on.. 
tambah2 plak akhir zaman ni ha.. byk plak yg nak jadi alim ulamak.. 
yg terbaik nya, aku rasa moh la kita pakat baca surah al kahfi byk2,.. bagi mengelakkan segala tohmahan dan fitnah akhir zaman

ok. kt bwh ni sejarah PUASA hari ASSYURA 

Hadith: 
Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga".
Huraian Hadith: 
Hari 'Asyura merupakan hari yang kesepuluh daripada bulan Muharram. Rasulullah saw. telah menggalakkan umat Islam agar berpuasa pada hari terseut kerana ia mempunyai kelebihan yang tersendiri di samping kelebihan bulan Muharram itu sendiri. 10 Muharram juga telah mencatatkan beberapa peristiwa penting untuk renungan kita bersama sepertimana yang dicatatkan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub ialah bahawa pada tarikh tersebut:
(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.
(3) Dicipta Adam a.s.
(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
(7) Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
(8) Selamatnya Musa dan pengikutnya.
(9) Lemasnya Firaun.
(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.
(11) Diangkat Nabi Isa ke langit.
(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.
(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.
(19) Hujan yang pertama turun dari langit ke bumi.


http://www.islam.gov.my/e-hadith/sejarah-puasa-assyura
insyaAllah mari kita sama2 beramal utk kebaikan. sebarkan kebaikan. semoga yg baik baik aja utk korang and ur family.. yg pastinya, supplement terbaik?
SHAKLEE la... ^_^
ida
0133982545 

Ahad, 2 November 2014

ciri ciri autisme

salam

saja nk share dgn kawan2 pasal autisme...

hanya ilmu je. tak semesti nya ada anak autis baru kena tahu. kenapa? sebab dorang mungkin kawan anak kita, anak jiran kita, anak sedara kita, anak murid kita..

saya ni plak, cikgu.. harus sgt la amik tahu.. insyaAllah boleh tolong dorang



your SID helper
ida 0133982545 

with love.. =)

ape promo november dari shaklee?

salam...

promo bulan november yg SUPERB

OMEGAGUARD yg dibuat dari minyak ikan yg terpilih dan terbaik tau?




ape rahsia kebahagiaan kalo amik omegaguard ni ha???

next post saya bagitau ok? hihi

your SID helper
ida 0133982545