Pengikut

Isnin, 2 Jun 2014

Mirror mirror

as salam...

entry ni hanya apa yg terbuku dlm hatiku... bcos

i could not keep it as a secret anymore...

baby masih kurang bercakap walopn dh umur 2 tahun.. sent him to therapist n alhamdulillah.. ade perubahan la jugak.. 

nevertheless, as a normal weak human being, i couldnt stop myself from... arghhhh... speechless la weh.
aku tak sabar nk tgk die bcakap. honestly. from the bottom of my heart. want 2 teach him everything... 

sabar lah wahai hati dan truskan brusaha right?




marilah menjadi cermin!!!! 






Jika ingin anak cepat membaca, maka ibu bapa mesti rajin bacakan buku kepada anak.


Jika ingin anak pandai menyanyi, maka ibu bapa mesti rajin nyanyikan lagu untuk anak.


Jika ingin anak rajin solat, maka ibu bapa mesti juga solat setiap waktu.


Jika ingin anak petah bercerita, ibu bapa mesti rajin bersembang cerita serta berhujah dengan anak.


Jika ingin anak rajin menolong kerja rumah, ibu bapa mesti rajin kemas rumah bersama anak.


Jika ingin anak sopan dalam pertuturan, maka ibu bapa mesti gunakan bahasa yang sopan bila bercakap dengan anak.


Jika ingin anak kreatif minda, ibu bapa mesti menunjukkan kreativiti semasa mendidik dan memberi ruang kepada anak menjadi kreatif.


Anak ialah cermin ibu bapa. Ibu bapa ialah idola anak-anak. Letakkan target, berusaha untuk mencapainya. Mulakan langkah dengan diri sendiri dahulu.


“Anak saya cakap sepatah-sepatah, tak boleh sambung jadi ayat.”
- maka ibu bapa silalah bercakap dalam bentuk ayat bersama anak anda.
- contoh : kereta hitam laju. lori besar lambat.
- jika anda sebut : tu kereta. tu lori. tu pokok. Maka itu sajalah yang anak dapat.


“Anak saya tak boleh sebut penuh sukukata. Sebut hujung-hujung saja.”
- maka ibu bapa silalah sebut perkataan secara penuh. Bukannya mengajar anak sebut hujung-hujung.
- selalu saya jumpa ibu ajar anak sebut “ba,” kemudian anak sambung “ju”. (baju). Maka bila spontan pun, anak biasa dah sebut “ju” saja.
- anda boleh kuatkan suara pada sukukata pertama seperti “BAju” atau panjangkan seperti “baaaaaaju”. Tapi anda tetap sebut penuh perkataan tersebut. Bukan terpotong-potong.





maka:


marilah berusaha! chaiyok!

berusaha membantu anakanda dan diri sendiri dalam shaklee

dan hope to help more people to have a better life through my work and shaklee... amin

nak tahu lebih lanjut psl bisnes shaklee?


pm/msg/whatsapp 0133982545


fb: vitamin baik


aidaaa24@yahoo.com






take care peeps!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan