Pengikut

Sabtu, 31 Mei 2014

orang brunei nak shaklee?

yup..i dpt whatsapp dr brunei! 
siyesly sgt2222 happy! huhu 
die tanye sal vivix.. nak bli utk mak katanye.. 

haaa
korang? kalo de nak tnye pape, bgtau la 
jgn segan2.. 

secret group shaklee saye ni sgt2 la caring, best, superb bagai.. 

jom la join kitorang.. huhu 

whatsapp me ok?
aidaaa24@yahoo.com

becos health is the precious wealth!  

Jumaat, 30 Mei 2014

kenapa mealshake shaklee best???

as salam 

entry kali ni tentang mealshake yg promo nue bakal berakhir tak lama dah 


lagi testimonial pengguna mealshake shaklee







memang berbaloi kan? 

lagipun, first thing to be wealth is health right?  


haaa.. nak tgk aje ker? jom la try! huhu 


meh pm saya utk free consultation, 

free gift dan insyaAllah ukhuwah yg best! huhu 


0133982545

aidaaa24@yahoo.com

www.vitaminbaik.blogspot.com 

Rabu, 28 Mei 2014

rita rudaini pun amik shaklee ?

morning! 

aah.. kakak gojes rita rudaini mmg amik shaklee gak pon! hihi 


byk benda nak kena buat dalam sehari kan? 

assignment, kerja, sekolah, kerja rumah yg berlambak, mcm2 lagi la
badan dan muka? harus kena jaga jugak kan? 
tgkkkkk!!!! 
rita rudaini pon amik shaklee huhu ❤️😍 tak caye? g cek akaun insta die.. hihi 

omegaguard:  keeping u fit, maintain kurus la kan? 💋

vivix:  kasi cantik kulit muka ❤️

vitalea; bg tenaga sbb smua benda nak kena jaga.. 💪 kata SUPERWOMAN! hihi 

pm/msg/whatsapp 0133982545
www.vitaminbaik.blogspot.com

Selasa, 13 Mei 2014

breastfeed baby sampai 2 tahun?

cerita breastfeed ku.. 
ni first time saye really talk about it...

cerita saye tak de lancar dan smooth sgt... biasa2 aje... tp alhamdulillah, mampu jugak sampai umur ihsan umar 2 tahun. tp sebab perjalanan die tak bape best, tak de la saya nak ingat2 sangat hal2 yg menyakitkan ati dulu... yelah.. macam2 tau, 
anak tak nak botol la, anak tak nak bf bila dah dpt botol la, takde tempat nak pump la - yg ni mmg fact tau?

al kisah dipendekkan cerita, saya hanya aim nak breastfeed(bf) sampai ihsan umar umur 3 bulan je.. sebab masa tu, ade org lupa tutup freezer lek lok and susu rosak =( 
pastu hubster tak tahu dan cam tak yakin dgn cara nak bawak stok susu yg 'AMAT BANYAK' (sebenarnye tak bape byk, tp saya suke cakap terbalik.. hihi)  dari kota bharu ke Serdang, Kedah... 
he looked so hesitated at that time... saye diam kan je... dan tawakkal je. kalo selamat alhamdulillah. tak selamat xde rezeki awak la anakanda oi! 

alhamdulillah. berjaya smpai 3 bulan bf. then aim pulak sampai 6 bulan je... kalo bleh tahan 3 bulan, takkan xleh tahan 3 bulan lagi kan? come on, rohaida! then target 1 tahun pulak.. mase tu dah berbunga2 dah hati.. hihi 
last kalo bleh tahan sampai setahun, takkan tak leh tahan setahun lagik kan? itulah antara motivasi diri saye... huhu

yg paling tak leh lupa, kena g kelas yg jarak die lebih kurang 45km dr umah... saye pump sambil drive! jangan tiru tau? sbb bahaya.. dah la jalan nak ke kelas tu berliku2 cam ular kena patuk... tp dah terdesak, buat macam2 laa... 

masa tu gak saya try amik shaklee dari kawan saye Zahirah... 
pastu lama2 die ajak saye masuk shaklee sebab boleh tolong orang lain sekali...
rupenye memang best pon perasaan die bile dah tolong orang ni... =)

oh, saye amik set ni jer; alfafa dgn esp jer...

masa breastfeed dulu mmg best la amik set ni.. 
happy jer sebab anak kenyang walopon stok susu xbape banyak.. 
alhamdulillah leh bf smpai umar 2 tahun.. 
kalo nak tahu, ni la set menyusu paling jimat dan selamat

alfafa ✅ bg byk susu
esp ✅.   bg pekat susu

so, baby pon cepat kenyang, x merengek2 la kan? 👍

benda lain pon jd lg better
badan pon bleh kurus tau? 
huhu


satu je nak cakap, perjalanan bf/hidup setiap orang tak sama tau.. kalau nak kira hidup orang best, mmg sangat ramai orang yg hidup nye lagi best dari kita.. tp, harus di ingat, ade ramai lagi org yg susah dari kita.. makanya, bersyukur lah. insyaAllah, Dia tolong kita bila kita buat yg terbaik utk anak kita... huhu

ade nak tanye lagi?
boleh2... =) pm/msg/whatsapp jeeeee 0133982545 
aidaaa24@yahoo.com

health is wealth! take care babes! huhu

Isnin, 12 Mei 2014

ape yang best tentang esp?

salam

evening peeps! 

petang ni dating minum berdua.. hihi 
lama dah tak buat cmni tau? huhu 
hub minum teh tarik gelas besar... pastu x abih! ish 


pastu teringat la pasal esp..
yup.ptg ni nak cite pasal testimonial esp 
dan kenapa esp tu best? 









senang kan amik esp? 
nak kurus bleh
nak kulit cantik 
nak susu byk dan baby cepat kenyang 
nak kulit putih licin mulus??? 

amik esp jerrr

berbaloi baloi ESP ni haaaa ❤️ 
satu je nak ckp,
tapi kalau amik pon x konsisten, tatau nak kate ape la kan? 
kalo mkn ubat x konsisten pon sama kn? 
apetah lagi supplemen.. 

nak try esp yg best ni??? 

pm/msg me ok? huhu
ade surprise skali tau? hihi 
aidaaa24@yahoo.com  

health is wealth! 







Ahad, 11 Mei 2014

apakah GMO?

salam..

kali ni nak cite pasal GMO...
benda ape tah GMO ni? 

kat bawah ni artikel pasal GMO yg saye amik dr surat khabar utusan malaysia 

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0201&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm

Pencemaran makanan oleh GMO perlu dikawal

Saintis Menulis
Oleh Mohd. Azmi Mohd. Lila
Organisma ubahsuaian genetik atau popular dengan panggilan genetically modified organism (GMO) selalunya merujuk kepada tanaman atau organisma lain yang mempunyai kandungan genetik yang telah diubahsuai. Kejadiannya melibatkan penggunaan gen asing yang diperoleh daripada organisma lain dan diberikan kepada sel benih yang hendak dijadikan GMO.

Teknologi kejuruteraan genetik membolehkan percantuman di antara kod genetik yang berlainan berlaku. Oleh itu pengubahsuaian genetik dan pewujudan GMO tidak terhad kepada tumbuhan sahaja, malah sebarang hidupan daripada sekecil virus dan bakteria sehinggalah haiwan dan manusia boleh dijadikan GMO.

Kebanyakan penyelidikan GMO bertujuan untuk menghasilkan spesies tanaman yang superior yang mempunyai daya tahan kepada serangan makhluk perosak, berupaya menghasilkan sumber makanan yang berkualiti tinggi. Ia dihasilkan dalam jumlah yang banyak dalam kitaran pertumbuhan yang singkat.

Hasil tanaman boleh disimpan untuk suatu jangka masa yang lama dan spesies tanaman yang boleh ditumbuhkan pada persekitaran yang ekstrem seperti di tanah gersang atau padang pasir. Spesies tanaman makanan seperti jagung, kacang soya, padi dan tomato merupakan sasaran utama dijadikan GMO.

Berjuta ekar tanah pula terutamanya di Amerika Syarikat dan China telah pun ditanam dengan spesies pokok kapas GMO yang menghasilkan sejenis racun yang boleh membunuh larva serangga perosak. Gen yang menghasilkan racun berkenaan diambil daripada sejenis bakteria Bacillus thurigiensis yang mudah didapati daripada tanah.

Syarikat Mosanto pula telah mencipta spesies jagung yang tahan kepada racun rumpai popular Roundup. Ada juga tumbuhan GMO yang dicipta bagi tujuan perubatan seperti tomato yang menghasilkan vaksin hepatitis dan bijirin yang menghasilkan vitamin pada jumlah yang luar biasa banyaknya.

Sementara itu, rata-rata di segenap pelosok dunia, penggunaan GMO sedang hangat diperdebatkan. Fokus utama berkisar kepada kebimbangan kehadiran bahan genetik asing pada GMO dan kemungkinan kesan sampingan.

Sebilangan saintis mengatakan ia selamat digunakan tetapi tidak kurang pula yang bimbang GMO boleh memudaratkan kesihatan dan juga persekitaran. Ada yang mengatakan ia meningkatkan kesan alergi atau alahan jika penggunaannya sebagai sumber makanan dan ada pula yang cuba mengaitkannya dengan peningkatan penyakit kanser dan lain-lain masalah kesihatan yang sukar dikenal pasti puncanya.

Tidak kurang juga yang risau bahan genetik asing pada GMO boleh dipindahkan secara rambang kepada spesies lain melalui proses pendebungaan, jangkitan bakteria, serangga atau makanan.

Negara yang menerima GMO terutamanya Amerika Syarikat membuat tuntutan yang ia selamat digunakan sebagai sumber makan. Ini tidak menghairankan kerana negara berkenaan merupakan pengeluar utama GMO dunia di mana 60 peratus daripada jumlah hasil pertaniannya adalah daripada GMO. Sebaliknya kebanyakan negara Eropah menolak GMO kerana bimbangkan akan tahap keselamatannya yang belum terbukti terutamanya dalam suatu jangka masa yang panjang.

Sebilangan negara di Afrika pula, walaupun teramat miskin, menolak bantuan makanan GMO dan sanggup membiarkan rakyatnya kebuluran atas alasan ia tidak selamat dimakan.

Dari segi perundangan antarabangsa, hak cipta sesuatu GMO boleh dilindungi oleh undang-undang, hak milik harta intelek seperti paten, rahsia perniagaan dan sebagainya. Tetapi kebanyakan negara adalah ketinggalan dari segi perlumbaan mencipta dan mendapatkan hak cipta berkenaan.

Oleh itu pihak yang berjaya boleh mengeksploit dan mendapat keuntungan yang besar daripada perniagaan GMO ciptaan mereka. Keadaan ini boleh mengancam pendapatan petani dan aktiviti pertanian yang berasaskan benih tanaman semula jadi yang jauh lebih inferior kepada GMO.

Di samping itu, pihak yang menghasilkan tanaman semula jadi bimbang tanaman mereka akan di cemari oleh bahan genetik daripada GMO. Sekiranya ia berlaku, tanaman mereka sukar dijual terutamanya kepada pihak yang anti-GMO. Sehinggakan ada sesetengah pihak menuntut agar sebarang hasil tanaman atau bahan makanan yang dibekalkan kepada mereka disahkan bebas daripada sebarang GMO.

Selain daripada bijirin atau bahan mentah, bahan makanan yang telah diproses mungkin mengandungi GMO. Kemungkinan besar juga minyak masak daripada bijirin jagung dan bunga matahari yang diimport oleh negara kita berasal daripada GMO. Tetapi, yang sahihnya minyak sawit Malaysia masih bebas daripada GMO. Merumitkan lagi apabila sesuatu jenis makanan mengandungi lebih daripada satu jenis GMO.

Sementara itu apakah GMO yang terkandung di dalamnya terdiri daripada jenis yang dibenarkan? Tetapi aspek yang paling penting sekali untuk ditentukan ialah dari segi keselamatan dan kemungkinan im-plikasi penggunaannya.

Kebanyakan negara telah memperuntukkan undang-undang khas GMO bagi mengawal dan memantau penggunaannya sama ada di bawah keadaan terkawal, untuk dibebaskan kepada alam sekitar ataupun penjualannya di pasaran terbuka. Ia semata-mata bertujuan untuk menghindari atau menghapuskan kemungkinan kesan sampingan yang tidak diingini.

Sebagai suatu langkah berjaga-jaga, negara-negara berkenaan telah menetapkan permit import, eksport dan penggunaannya akan dikeluarkan hanya apabila bahan yang disyaki mengandungi GMO telah diuji dan disahkan menepati spesifikasi yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa.

Di Malaysia, pihak Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar telah pun mempunyai satu jawatankuasa yang memberikan garis panduan dan khidmat nasihat mengenai penggunaan GMO. Namun begitu bilakah Malaysia akan mempunyai undang-undang khas bagi membendung import dan penggunaan GMO terutamanya bagi jenis yang mungkin boleh memudaratkan persekitaran dan kesihatan, dan siapakah yang akan menguatkuasakannya masih menjadi tanda tanya?

Ia adalah penting kerana sesetengah negara memerlukan sijil pengesahan mandatori bagi menjamin bekalan bijirin dan makanan yang diimport adalah bebas daripada GMO. Sementara itu, kita juga perlu mempunyai kaedah yang sesuai bagi menangani masalah penyeludupan bijirin dan biji benih GMO serta implikasinya yang dikatakan boleh mengancam kestabilan lengkungan genetik tumbuhan atau organisma lain yang hanya terdapat di negara kita.

Keperluan kepada pengawalan dan pemantauan ini menunjukkan betapa perlu-nya cara atau teknik khas bagi menentukan kehadiran GMO. Apakah cara khas bagi menguji sama ada sesuatu bahan makanan mengandungi GMO, dan apakah tahap kandungan GMO yang boleh dibenarkan oleh pihak berkuasa?

Usaha-usaha untuk menguji kehadiran GMO pada sampel makanan, bijirin dan tumbuhan merupakan sesuatu yang mencabar. Teknik yang di gunakan harus berupaya mengenal pasti gen atau protein yang dihasilkan oleh gen yang terdapat pada GMO berkenaan.

Masalahnya terdapat segala macam gen yang di gunakan bagi menghasilkan sesuatu GMO. Setiap gen yang digunakan adalah unik dari segi kod genetik dan protein yang dihasilkan. Salah satu ciri penting GMO ialah gen berkenaan disambungkan kepada suatu kod genetik pembawa. Ini bermakna sekiranya teknik yang digunakan bagi menguji bahan yang disyaki me-ngandungi GMO berupaya menentukan kehadiran kod genetik pembawa, ia sudah cukup untuk mengesahkan kehadiran sesuatu GMO.

Di antara kod genetik pembawa yang selalu digunakan bagi menghasilkan GMO ialah daripada gen yang menjadikan bakteria tahan kepada antibiotik pencemaran dan juga gen yang berasal daripada sejenis virus yang dinamakan sebagai cauliflower mosaic virus.

Selain daripada ujian DNA, teknik pengesanan protein GMO boleh juga dijalankan tetapi ia adalah terhad kepada GMO tertentu sahaja seperti protein CryI(Ab)Bt yang terdapat pada jagung GMO dan protein CP4EPSPS yang terdapat pada kacang soya GMO. Ini bermakna hanya makmal yang berteknologi tinggi sahaja yang mempunyai keupayaan untuk mengesan unsur-unsur yang berasal daripada GMO.

Malaysia mempunyai keupayaan ini dan sebuah syarikat swasta telah pun memajukan kelengkapan yang sesuai bagi memberikan perkhidmatan berkenaan. Makmal sebegini berupaya mengesahkan status kehadiran sesuatu bahan makanan sama ada mengandungi GMO atau tidak.

Akibat daripada pewujudan GMO yang semakin tidak terkawal, kebanyakan negara maju telah mengehadkan hanya bijih benih dan bijirin yang 100 peratus bebas daripada GMO tertentu boleh diimport. Sementara itu, bagi makanan yang telah diproses, kebanyakan negara pengimport telah mengehadkan makanan yang mengandungi tahap kecemaran yang melebihi julat 1-5 peratus GMO adalah tidak dibenarkan. Sesetengah negara pula membenarkan makanan yang mengandungi GMO dijual tetapi perlu dilabelkan `mengandungi GMO'.

n Prof. Madya Dr. Mohd. Azmi Mohd. Lila ialah Ketua, Laboratori Imunoterapeutik & Vaksin (LIVES), IBS, Universiti Putra Malaysia (UPM)

supplement bagus untuk anak

salam peeps 

Suka je kan bila tgk anak2 cergas dan cerdas.. tp anda pasti ke anak2 anda tu dibekalkan zat yang secukupnya?
Pernah tak anak2 anda yang aktif tu tiba2 jatuh sakit? Sebab apa ye? Pernah tak anda terfikir?

Makanan harian yang diambil ni pn ada kekurangannya..
Tak percaya? Anak saya alhamdulillah dh setahun tak demam.
Sebelum ni kejap2 demam.. kejap2 demam..
Sampai mak saya kata : Apsal la anak ko ni asek demam wlupn aktif?

Yang bestnya, lps saya amalkan mealshakes dan omega guard shaklee utk anak2 saya akhirnya masalah saya selesai! Saya syukur sgt2 dgn rahmat Allah menemukan saya dgn shaklee..






Wanna join the club?

Rohaida 
aidaaa24@yahoo.com 

Khamis, 8 Mei 2014

mancis dan pokok/ matches and tree

MENARIK TULISAN NI....




SEBATANG POKOK DAPAT MEMBUAT JUTAAN BATANG MANCIS,TAPI SATU BATANG MANCIS JUGA MEMBAKAR JUTAAN POKOK.

JADI, SATU FIKIRAN NEGATIF DAPAT MEMBAKAR SEMUA FIKIRAN POSITIF. MANCIS MEMPUNYAI KEPALA, TETAPI TIDAK MEMPUNYAI OTAK, OLEH KERENA ITU SETIAP KALI ADA GESEKAN KECIL, SANG MANCIS TRUS TERBAKAR. KITA MEMPUNYAI KEPALA, DAN JUGA OTAK, JADI KITA TIDAK PERLU TERBAKAR MARAH HANYA KERENA GESEKAN KECIL.

KETIKA BURUNG HIDUP, IA MAKAN ULAT, KETIKA BURUNG MATI, ULAT MAKAN BURUNG.WAKTU TERUS BERPUTAR SEPANJANG ZAMAN. KITARAN KEHIDUPAN TERUS BERLAKU.JANGAN MERENDAHKAN SIAPAPUN DALAM HIDUP, BUKAN KERENA SIAPA MEREKA, TETAPI KERENA SIAPA DIRI KITA.

KITA MUNGKIN BERKUASA TAPI WAKTU LEBIH BERKUASA DARIPADA KITA. WAKTU KITA SEDANG BERJAYA, KITA MERASA BANYAK TEMAN DI SEKELILING KITA. WAKTU KITA SAKIT, KITA BARU TAHU BAHAWA SIHAT ITU SANGAT PENTING, JAUH MELEBIHI HARTA.

KETIKA KITA TUA, KITA BARU TAHU KALAU MASIH BANYAK YANG BELUM DIKERJAKAN. DAN, SETELAH DI AMBANG AJAL, KITA BARU TAHU BEGITU BANYAK WAKTU YANG TERBUANG SIA-SIA.

HIDUP TIDAKLAH LAMA, SUDAH SAATNYA KITA BERSAMA-SAMA MEMBUAT HIDUP LEBIH BERHARGA.SALING MENGHARGAI, SALING MEMBANTU DAN MEMBERI, JUGA SALING MENYOKONG.

JADILAH TEMAN PERJALANAN HIDUP YG TANPA BANYAK SOAL DAN SYARAT.BELIEVE IN "CAUSE AND EFFECT" APA YANG DITABUR, ITULAH YANG AKAN KITA TUAI .




SELAMAT BERAMAL





Isnin, 5 Mei 2014

hello may!

salam readers,

hope that everyone is under His Love and rahmat...
i couldnt hold back my stress today... and i do feel better after some tears.. yup. just a lil bit of it. alhamdulillah. Thanks Allah for giving me tears. It does make me in some ease. 
A colleague of mine remind me of the power of Astagfirullah. 
She told me a story of Rasulullah time where in every difficulties, get back to Astagfirullah. that's all. 
I guessed that what I should do, right? 

Anyway, hey peeps! its MAY! and its my birthday month! yeay! =) 





thought of giving away and surprising my viewers as my viewers are going to be 2k! 
I repeat, 2 thousands viewers! Yippie! 










So, anyone with ideas and suggestions for me to some gifts to my viewers, please please please drop a message or comment. You may as well email me at aidaaa24@yahoo.com 
I really need help in this and I honestly from the bottom of my heart want to have a gift away to my page viewers for keeping clicking to my page. Thank you